Følger du solvettreglene?

SESONGSTART: SUP er en av mine favorittaktiviteter, men krever beskyttelse mot solen.

Endelig er sommeren ordentlig i gang. Men husk at de sterke solstrålene på forsommeren er ekstra skumle mot en vinterblek hud, og at solen forårsaker 85 prosent av hudens aldring.

For første gang på lenge meldes det like varmt her som på Mallorca. Selv om fristelsen er stor til å legge seg paddeflat og nyte solen, gjør du lurt i å vise forsiktighet de første dagene. Det er både penere og tryggere med en jevn brunfarge enn en rygg som ser ut som det danske flagget etter den første dagen i solen.

Solen er vår beste venn, men også en dødelig fiende om vi ikke håndterer den med respekt. Ifølge kreftforeningen bidrar dessuten solen til 85 prosent av hudens aldring, og verste fall hudkreft.

Dette burde i seg selv være god grunn til å være forsiktig. Det finnes i dag flere dagkremer med solfaktor, som fint kan brukes i dagliglivet hvis du beveger seg ute til og fra jobb, i lunsjen, eller i forbindelse med trening eller turgåing.

LIKE, MEN ULIKE: Cliniderm Faktor 15 og faktor 30. I begynnelsen av sesongen bruker jeg 15 på land, og 30 når jeg er på sjøen. Produktene kan kjøpes på Boots nettbutikk.

Solfaktor ikke nok

I Norge holder det for de fleste å starte med faktor 15 med UV-filter på kroppen. Ettersom huden i ansiktet er tynnere og mer sart, kan du med fordel bruke en høyere beskyttelse her. Jeg har brukt faktor 30 de første dagene i solen hvis jeg er på sjøen eller på ski i fjellet, da faktor 15 unntaksvis har gitt litt rødfarge utover ettermiddagen.

UV-strålene deles inn i ulike typer, hvor UVA og UVB er de viktigste. UVA utgjør omtrent 90 prosent av UV-strålene, og disse er like sterke året rundt og uavhengig av hvor i verden du befinner deg. UVA-strålene trenger dessuten gjennom både glass og skyer. Solkrem med faktor 15 forteller kun hvor mye UVB-strålingen reduseres. Tallet 15 indikerer at du kan være 15 ganger lenger i solen enn uten solfaktor hvis du vil unngå å bli brent. Sjekk derfor at solkremen inneholder filtre mot både UVA- og UVB-stråling.

SYDEN PÅ SØRLANDET: Storesand ved Fevik bli mest sannsynlig et populært utfartssted denne helgen.

Hagearbeid-blemma

Mine foreldre på noen og åtti år klager hver vår over at de er solbrente etter «bare» noen timer i hagen på hytta. Det er bare det at «noen få timer» ofte er tre eller flere, og arbeidet starter som oftest om formiddagen og fortsetter utover ettermiddagen..

−Solt meg? Jeg har ikke solt meg nei. Jeg bare drev på litt i hagen, og tenkte ikke på solen, sier moren hver vår etter å ha plantet de første sommerblomstene.

Overraskelsen over et sviende ansikt og ømme skuldre etter noen timer ute med hage -og vedlikeholdsarbeid hører forsommeren til for flere enn mine opphav. Det gjelder meg selv også. Men ettersom det er ett helt år mellom hver gang, glemmes de brente skuldrene det til neste år.  I stedet for å tenke solkrem jubler vi over at det endelig er sol og varmt nok til å gjøre det etterlengtede utearbeidet.

Kreftforeningen og Boots apotek oppfordrer oss til å holde oss unna solen mellom klokken 12 og 15. Hvor mange av oss kommer til å følge dette rådet denne første helgen med 25 pluss og skyfri himmel?

Neppe så mange. Derfor er det desto viktigere med solkremen.  Caps, solbriller og nok (alkoholfri) drikke hører også med, enten du er på stranda, i båt eller jobber i hagen.

LURERI: På sjøen merker du ofte mindre til solen på grunn av den lille brisen som nesten alltid blåser. Selv på denne dagen i slutten av august ble vi solbrent etter 10 timer i lite vind under Hollænderseilasen i 2013.

 

Skummel solgangsbris

På grunn av refleksjonen fra vannet er du ekstra utsatt på sjøen eller større innsjøer. I tillegg sørger solgangsbrisen for at du ikke kjenner solvarmen så godt.  De fleste av oss som ferdes en del på sjøen kan skrive under på det siste. Det er ikke spesielt behagelig å komme i land etter en dag på fjorden og komme på at man glemte å smøre seg. Har du båt, sørg for å kjøpe en solkrem med høy faktor den første dagen du skal ut, og ha den liggende i båten resten av sommeren.  Husk at selv «vannfast» solkrem bør ettersmøres når du kommer opp etter et bad.

TESTET: Jeg har testet solkrem, aftersun og dagkrem med faktor 15, og ikke blitt solbrent hittil. Den lille tuben til venstre er faktor 30 for ansiktet, som anbefales for lange dager på sjøen i begynnelsen av sesongen. Alle produktene får du på Boots apotek.

 

Les solvettreglene − og følg dem best mulig

  1. Unngå å bli solbrent – ta pauser fra solen 

Både det å bli solbrent og mye soling over tid øker risikoen for rynker, solskader og hudkreft. Litt sol er sunt. Tar du pauser fra de sterke solstrålene mellom klokken 12.00 og 15.00, er faren for å bli solbrent mindre.

  1. Bruk klær, solhatt og solbriller 

La huden gradvis venne seg til solen. Vinterblek hud blir lett brent. Barn, ungdom og de som har lys hud, trenger ekstra beskyttelse. Lette klær og solhatt beskytter godt.

  1. Bruk solkrem med faktor 15 

Solkrem med faktor 15 og UVA-beskyttelse gir de fleste nok beskyttelse under norske forhold. Bruk en håndfull krem til én kropp. Solstrålene er mer intense jo lenger sør mot ekvator du er.

  1. Unngå solarium 

Solarium øker risikoen for hudkreft. Det frarådes spesielt hvis du har lys hud som lett blir brent, har føflekkreft i familien, hvis du har mer enn 50-100 føflekker eller du er under 18 år.

Solvettreglene er utarbeidet av kreftforeningen og fagfolk og forskere i andre norske miljøer tilknyttet solvett.no. Saken er skrevet i samarbeid med Boots apotek.

SOM I NORGE: Bildet er fra Mallroca for fire uker siden. I morgen blir det muligens varmere i Norge enn på middelhavsøya.

Leave a Reply