Kansellert fly: Hvor henvender du deg for å få kompensasjon?
Har du opplevd at flyet ditt er kansellert eller betydelig forsinket? Da har du ofte rett til kompensasjon. Tidligere henvendte man seg direkte til flyselskapet for å få denne utbetalingen. I dag står selskapene i kø for å hjelpe deg. Du bør likevel lese deg opp før du velger hvem du setter jobben ut til.
Til tross for reiser i over 100 land, har jeg vært og mitt reisefølge vært skånet for de store forsinkelsene. Med stor forsinkelse mener jeg 12 timer eller mer.
Inntil nylig var det eneste tilfellet en gang mannen min og jeg skulle reise til Thailand fra Helsinki, hvor vi ble sittende i 13 timer på Vantaa flyplass. Vi fikk verken hotell eller beskjed om ny avgangstid. Det var kun meldinger over høytaleren annenhver time om at flyet var ytterligere to timer forsinket. Til slutt kom meldingen om at flyet måtte bytte motor, men at flyvningen fortsatt bare var «to timer forsinket». En av passasjerene, som hittil hadde forholdt seg rolig, viste seg å være flytekniker av yrke. Han ga beskjed om at det tar mer enn to timer å bytte en flymotor.
Da desembersolen sto opp over den finske rullebanen, landet et morgenfly fra Japan. Dette flyet fikk vi fly med til Thailand: 13 timer etter planlagt avgang. Vi hadde ikke noe annet enn en tørr baguette å tygge på gjennom natten og et hardt finsk flyplassete til seng.
Slikt husker man, men heldigvis kan man le av det i ettertid.
Hotell og nytt fly
Da flyet vårt til Frankfurt ble kansellert ti minutter før boarding, var dette andre gangen jeg opplevde en forsinkelse av betydning. Selskapet var raske til å oppgi teknisk feil som årsak. Vi fikk også matkupong og overnatting på flyplasshotell sammen med andre SAS-faste passasjerer.
Hva som til en hver tid skjuler seg bak «teknisk feil» er det kun flyselskapet som vet, men jeg vil ikke fly med et fly som ikke har det tekniske på stell, så den delen vil jeg overhodet ikke ta opp til diskusjon.
Vi fikk raskt en SMS om nytt fly 06.45 dagen etter. «Greit, håper de har et korresponderende fly til Tunis», tenkte jeg, og så for meg at vi ville ankomme tidlig på ettermiddagen dagen etter.
Dette var inntil min litt mindre distré venninne tilfeldigvis så Snapen jeg hadde lagt ut angående forsinkelsen og nytt fly:
– Du ser det står 06.45 .p.m.??, spør min venninne med et skeptisk blikk.
Jeg hadde bare sett 06.46, og tok for gitt at det var morgentid. Fram til denne kvelden tok jeg også for gitt at «kvart på seks» om kvelden skrives uten 0 foran 6-tallet hvis det er «p.m».
Vi måtte med andre ord vente i 24 timer, til neste dags tilsvarende flight, for å komme oss av gårde. Om det ville gått raskere hvis det ikke hadde vært for alle SAS-flyene som sto på bakken, vet jeg ikke.
Vi landet på Kartago flyplass i Tunis nøyaktig ett døgn senere enn planlagt.
Flyselskap eller mellomledd?
Det tok ikke lang tid fra vi fikk vite at flyet var innstilt til den første reklamen for hjelp til å kreve refusjon dukket opp på telefonen min.
I utgangspunktet skal henvendelser i forhold til erstatning for forsinket eller kansellert fly rettes til flyselskapet.
Erfaringsmessig kan denne prosessen være tidkrevende og ressurskrevende. Den samme venninnen min ventet i to måneder før hun fikk refusjonen for en flykansellering fra Gardermoen i fjor, til tross for at hun hadde sendt inn samtlige dokumenter og det ikke var noen tvil om at forsinkelsen på 24 timer til den endelige destinasjonen i Afrika kvalifiserte til refusjon. Jeg hadde da reist dagen før, og kom fram i tide.
Denne gangen, har jeg tatt en spørrerunde for å høre hva andre gjør: Skal jeg søke erstatning av flyselskapet eller via et av selskapene som tilbyr å gjøre jobben for meg?
Forsikringsselskapet mitt ber meg henvende meg til flyselskapet. Andre reisendes meninger er delte. Enkelte oppfordrer til og med til å benytte meg av begge tjenestene, for å se hvem som reagerer raskest.
Jeg har under tvil valgt å gi selskapet, Lufthansa, en mulighet først.
På hjemmesidene til de selskapene som tilbyr å hjelpe deg med å søke om kompensasjon, finner du en kalkulator. Her kan du kan legge inn informasjon og dukumenter for reisen. Du vil så få et antatt overslag over hvor mye du kan regne med å få tilbake.
Jeg sjekket flere, og oppdaget at summen varierte fra 550 til 800 euro for meg om min venninne for forsinkelse på 24 timer fra Oslo via Frankfurt til Tunis.
Les betingelsene nøye
Husk at summen som oppgis er kompensasjonen i kalkulatoren er brutto utbetaling, det vil si det du får tilbake før du har betalt selskapet for jobben. Her må du med andre ord lese betingelsene og alt som står skrevet med små bokstaver eller i kursiv for hver enkelt aktør før du bestemmer deg.
Med andre ord må du selv sørge for å lese deg opp før du velger hvem du setter jobben ut til.
Selskapet Airhelp tilbyr å hele bryderiet med å kreve refusjon fra flyselskapet. Hvis klienten mottar kompensasjon på 301–400 euro, vil klienten betale et servicegebyr på 90 EUR, inkludert gjeldende moms.
For utbetaling av 100 euro eller mindre, er gebyret 25 euro, inkludert moms.
Hvis det viser seg at Lufthansa drøyer lenge med utbetalingen for kanselleringen i april, vurderer jeg å bruke Airhelp som mellomledd. Et siste alternativ er Transportklagenemda, som ikke tar gebyr, men gjerne bruker lengre tid.
Dette er rettighetene og unntakene
På Luftfartstilsynets hjemmesider finner du en oversikt med klare regler for mye du har rett til i kompensasjon ved forsinkelserog kansellering. Beløpet avhenger av lengden på forsinkelsen, tidspunktet du ble informert om forsinkelsen eller kanselleringen, samt lengden på flyturen. Hvorvidt målet med turen faller helt bort grunnet forsinkelsen, kan også ha innflytelse på kompensasjonen, hvis dette kan dokumenteres.
Du har ikke krav på standardkompensasjon dersom årsaken til forsinkelsen er ekstraordinære omstendigheter. I dette ligger forhold som flyselskapet ikke kunne unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær, terrorisme, sabotasje, politisk uro eller uforutsette sikkerhetstiltak. Tekniske feil er i utgangspunktet ikke en ekstraordinær omstendighet, og gir derfor som regel rett til kompensasjon.
Du har heller ikke krav på standardkompensasjon dersom:
- Du blir informert om innstillingen minst to uker før planlagt avgangstid.
- Du blir informert om innstillingen mellom to uker og sju dager før planlagt avgangstid, og tilbys omruting slik at du kan reise høyst to timer før planlagt avgangstid og ankomme endelig bestemmelsessted senest fire timer etter planlagt ankomsttid.
- Du blir informert om innstillingen mindre enn sju dager før planlagt avgangstid og du tilbys omruting slik at du kan reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme endelig bestemmelsessted senest to timer etter planlagt ankomsttid.
Dersom du har krav på standardkompensasjon, bestemmes beløpet ut fra følgende satser:
- 250 euro for alle flyginger opptil 1500 km.
- 400 euro for alle flyginger innenfor EU- og EØS-landene på mer enn 1500 km og for alle øvrige flyginger på mellom 1500 og 3500 km.
- 600 euro for alle øvrige flyginger.
Hvis du tilbys plass på et annet fly, kan du fortsatt ha krav på kompensasjon. Standardkompensasjon reduseres med 50 prosent dersom det ikke er så stor forskjell mellom ny ankomsttid og ankomsttiden på flygingen du opprinnelig hadde. Standardkompensasjonen reduseres hvis ny ankomsttid ikke er senere enn:
- 2 timer ved flygning opptil 1500 km.
- 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
- 4 timer for alle øvrige flygninger.
Hvis du kandokumentere at du har lidt et økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du kreve erstatning for merkostnadene. Dette forutsetter at årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen, ifølge Luftfartstilsynet.