Riga-cruise for kresne ganer
Bytt ut Danskebåten med minicruise fra Stockholm til Riga neste gang du drar sjøveien. Det vil ganen din takke deg for.
Danskebåten er et godt indoktrinert kulturbegrep blant oss nordmenn. Det er faktisk blitt slik at enkelte også bruker «Danskebåten» om Kielfergene, og sier «vi skal ta Danskebåten til Tyskland.»
Svenskene bor kun en bro unna Danmark, og har naturlig nok verken behov for, eller et nært forhold til «danskebåter» med stor D.
Finlandsbåtar eller Finlandsfärjor, er derimot et kjent begrep for de fleste bosatt i nærheten av den svenske hovedstaden.
Mindre kjent for oss nordmenn, er imidlertid de daglige Tallink-båtene til Estland og Riga, som er populære for for mincruise over Østersjøen med venner og kolleager .
Jeg hadde tatt ikke tatt ferge fra Stockholm til verken Riga eller Tallin før i vinter, og for å være ærlig, visste jeg heller ikke at det gikk daglige ferger til Baltikum fra Sverige før nylig.
Min første reaksjon da jeg ble invitert med på 40 timers Riga-cruise i februar, var rett og slett: – Går det Danskebåt til Riga??
En slik «nyhet» må sjekkes ut, selv om den allerede har trafikkert ruten i mange år.
Den første nye båten
Sammen med et tyvetalls reisebloggere tilsluttet Nordic TB, møter derfor jeg opp i Stockholm Central en bitende kald februardag. Bussen står klar, og når hele reisebloggerflokken er om vel bord, fraktes vi direkte til fergeterminalen utenfor sentrum.
Fergeterminalen i Stockholm er stor, mye større enn i Oslo. Båtene ser også betraktelig større ut, der de ligger på rekke og rad som flytende hotell. Logoen til Østersjøens største cruiseselskap, Tallink, går igjen på alle fergene.
Vi får utdelt billetter og går om bord i den 193 meter lange «M/S Romantika». Båten, eller cruiseskipet, var det aller første nybygget som ble levert til det estiske fergeselskapet Tallink. Hun ble bygget av Aker Finnyards og levert for å frakte det økende antallet passasjerer mellom den finske og den estiske hovedstaden i 2002, en kort strekning som tar kun 3,5 timer.
Siden 2009 har «M/S Romantika» seilt mellom Stockholm og Riga, en strekning som tar 16 timer.
Vel om bord oppdager jeg at jeg har fått tildelt en De luxe-kabin i bauen på niende dekk. Et stort fruktfat, arbeidsbord, gratis velfyllt minibar og et stort firkantet vindu i fartsretningen møter meg innenfor døren til det som er mitt hjem de neste 40 timene. Rommet er absolutt på høyde med et luksuriøst hotellrom, og den tradisjonelle maritime begrepet nesten «kabin» blir feil å bruke om denne herligheten.
Etter innsjekking får hele gruppen vår omvisning på broa . Som seilbåteier kjenner jeg raskt igjen de fleste navigasjonsinstrumentene, selv om denne versjonen naturligvis er i en helt annen dimensjon enn på 40-foterne jeg er vant til.
Søtt, salt og balsam for halsen
Om bord er alt tilrettelagt for både gruppeseminarer, avslapning og ikke minst gode matopplevelser. «Romantika» har en rekke restauranttilbud, fra enkel kaféstil og Fast Track-resto, til lekker buffet, grillrestaurant og klassiske é la carte med russisk eleganse.
Den første middagen inntas i Grill House, der vi har forhåndsbestilt våre retter for å gjøre det enklere og raskere for alle parter. Vi har fått valget mellom saftig biff, kylling, fisk og burger. Selv om jeg ikke er vegetarianer til vanlig, har valgt falt på veganburger for anledningens skyld. Jeg er tydeligvis ikke alene om dette valget, da det viser seg at alle fire på bordet mitt har valgt det samme.
En kjempehøy, rosa soyaburger settes elegant på bordet foran meg av, vakkert dandert med massevis av frisk salat og en egen boks med havsaltet pommes frites. For meg som ikke spiser burgere så ofte, blir dette en logistisk utfordring. Å prøve å spise burger med kniv og gaffel har nok en viss underholdningsverdi for tilskuerne, inntil jeg innser at hele den runde høye lekkerbisken er mye mer samarbeidsvillig når den skjæres opp i småbiter først. Men smaken er definitivt verdt slitet!
Creme brulée er en sikker vinner når vi kommer til desserten, der Grillhuset på Rigabåten definitivt er blant de bedre i klassen på dette området.
Er man på cruise, hører fargerike cocktails og danseshow med til desserten. Vi beveger oss derfor til Starlight Palace; cruisets underholdningssted nummer 1.
Kledd i Art Deco-stil, med en stor scene nederst og stoler, sofa og bord over to plan, har vi panoramautsikt til det faste midnattsshowet med dans og akrobatikk.
Det er mange farger å velge mellom på barmenyen, og i mangel av beslutsomhet spør jeg bartenderen om tips. Jeg vil ikke ha en standard San Fransisco eller turkisblå Curasao-drink. Det blir for 80-talls og danskebåt-aktig. Dette er Rigabåten.
– Mojito med Riga Balsam?? Fysj, er det mulig, lurer jeg?
Barmannen gliser og påstår at den ikke er så verst.
Den latviske sterke hostesaften er ikke akkurat det jeg forbinder med en cocktail. Men med noe som minner om begynnende halsvondt og influensa over hele linja hjemme, er det kanskje dette jeg trenger… Og særlig hvis den kan pakkes inn i en mojito. Jeg tar sjansen.
En skvett brun hostemedisinlignende væske blandes inn i mintfavoritten min, og resultatet ser slett ikke verst ut. Overraskende nok er heller ikke smaken ille. Balsamen er ikke fremtredende i det hele tatt.
Jeg kan jo tro hva jeg vil, men plaseboeffekten skal aldri undervurderes. Og dagen etter er halsen hakket friskere når vi stiger ut i vinterkledde Riga på sightseeingtur.
Sjokolade de luxe
Vel tilbake om bord er det dags for å smake på latvisk sjokolade av høy kvalitet.
Friske konfektpraliner i alle regnbuens farger dukker opp på bordet. Latviske Nellaulla har spesialisert seg på kombinasjonen av lokale skogsbær blandet med forskjellige typer sjokolade og kremer.
Jeg har smakt mange belgiske og franske varianter, men disse skogsinspirerte godbitene overgår det meste. Både smaksvariasjon, utseende og innpakningen understreker at dette
er håndverk av ypperste klasse, laget av konditormestre med sans for detaljer.
Den siste kvelden er det duket for middag i den russiske a la carte-restauranten. Med glinsende sølvbestikk, gullbelagt porselen og røde duker, går assosiasjonene til 1900-tallets russiske pomp og prakt.
Vi blir servert tradisjonelle småretter med gul kald Sibirian Sunrise til aperitif, etterfulgt av treretters middag bestående av blant annet kaviar, en kjøttrett og ville bær til dessert.
Jeg føler meg nesten litt tsarinne-aktig, der jeg sitter og nyter godsakene og servicen. Danskebåten er langt unna nå!
Før vi inntar horisontalen for litt søvn før vi seiler inn i den enorme Stockholmsskjærgården, må noen av oss teste badstuen og boblebassenget om bord. Ingen seiltur er komplett uten et varmt bad, hvis det finnes muligheter for dette. Om bord i en cruisebåt med estisk opprinnelse er nok sauna en ganske så naturlig del av interiøret, selv om jeg personlige setter mest pris på boblebadet.
Jeg sover veldig godt i luksuskabinen etter to dager med mat, sightseeing i Riga, mer mat , Roga-mojito, noen andre fargerike cocktails, og kveldsbad dagen før.
Soloppgangen over den svenske skjærgården er vakker, og alle mann må ut på dekk for å nyte den skyfrie himmelen i vinterkulda.
Et 40 timers minicruise fra Stockholm til Riga vinterstid kan anbefales på det varmeste, særlig dersom du vil oppleve noe annet enn Danskebåten til Danmark eller Tyskland.
Fakta «M/S Romantika»Riga
Dekk: 12
Antall kabiner: 727 kabiner
Kapasitet: 2 500 passasjer
Selskap:Tallink
Minicruise Stockholm Riga t/r: 40 timer inkludert seks timer i Riga
Disse Finlandsbåtene er kjempefine. Min familie tok en lignende tur i 2016, men da med Viking Line. Fikk en god kombinasjon med tur til Åbo(Mummiland), Helsinki, Tallin og Åland på to og en halv uke. Veldig fornøyd. Hvor mange timer var dere i Riga? Rakk dere å se noe?
Vi var kun 6 timer i Riga, men rakk en tur innom Nasjonalmuseet, et par butikker, sightseeing til fots i Art Novau- distriktet og lunsj på Muusu.
Åland står høy på min liste!!
Thanks for the tip! I’ll take a look.buy
Åh, takk for tipset. Visste ikke at det gikk båter til Rida fra Sverige, morsomt å lese om