Sats på håndbagasjen!
Vanligvis pakker jeg det jeg trenger til første dag i håndbagasjen. Det gjorde jeg ikke sist, og slikt lærer man av.
Når man bestiller en gjennomgående flybillett via internett, det vil si en flybillett som inkluderer flybytte, får man opp de alternativene hvor flyselskapet mener at man har tilstrekkelig med tid til å bytte fly, hvis ikke annet er tydelig nevnt. Hvor mye tid som beregnes er basert på selskapets erfaringer ved normal trafikk. Hvis man ikke rekker flyet videre, eller bagasjen blir stående igjen underveis, vil selskapet ta kostnadene det måtte medføre ved forsinkelser som gjør at man enten må vente på neste fly eller vente på bagasjen på den endelige destinasjonen.
Jeg har tidligere jobbet for et flyselskap som ikke tillot mindre enn tre timer til flybytte, til tross for at det vanligvis ville holdt med en time. En kunde ringte og fortalte at han hadde søkt manuelt og fått opp et alternativ der tiden til flybytte var mindre enn tre timer, og lurte på hvorfor ikke dette alternativet kom opp ved vanlig søk. Grunnen var at flyselskapet ikke ville ta det økonomiske ansvaret hvis tidsskjema ikke holdt, og dermed unnlot å legge dette alternativet som søkbart i en gjennomgående billet. Kunden kunne gjerne bestille dette, men da på eget økonomisk ansvar ved forsinkelser.
De fleste flyselskaper har mindre enn tre timer som krav for å selge gjennomgående billetter. Hovedregelen er generelt at hvis du bestiller en flybillett som innebærer flybytte i flere omganger, er den ikke gjennomgående. Kjøper du en reise til en destinasjon som krever flybytte via et «lavprisselskap» bør du sette deg ekstra godt inn i reglene for dette.
Min forrige tur gikk fra Oslo til Saigon med gjennomgående flybillett, med drøye to timers venting og flybytte i Moskva. Vanligvis burde dette holde til å rekke flyet videre, både for passasjerer og bagasje.
Det vi ikke hadde tatt høyde for da vi pakket denne gangen var snøkaos på Gardermoen, med store forsinkelser inn og ut. Flyet vi skulle ha til Moskva, var allerede forsinket inn til Gardermoen (OSL) på grunn av været her.
At vi fra Oslo til Moskva hadde selskap av det norske ishockeylandslaget som skulle til Sochi-OL med samme fly, kan nok ha hatt sitt å si for at vi ikke fikk bagasjen i Saigon. Det var mye overvekt som måtte pakkes om ved innsjekking på OSL, og da tiden var knapp i Moskva, vil jeg ikke være overrasket hvis deres bagasje ble prioritert i fordelingen videre. Og det synes jeg er helt akseptabelt; En gruppe som har mye utstyr, og hvor alle i gruppen er avhengig av hverandre, og appåtil skal delta i OL, lar jeg gjerne gå foran i køen hvis det ikke står om liv og helse for egen del.
Den lange take-off-køen på Gardermoen som følge av avising og kontinuerlig snømåking utgjorde uansett mesteparten av grunnen til at vi ved ankomst Moskva hadde knappe timen fra vi landet til flyet til Saigon skulle ta av. I Moskva var det minus 18 og klart vær. Ergo var de utgående flyene herfra helt i rute.
Vi rakk flyet, men ikke bagasjen
Selv om flyet videre fra Moskva gikk fra den samme terminalen, måtte vi gjennom transitt-passkontroll, med lang kø. Foran oss i køen sto et par hundre passasjerer som skulle til Tokyo med et digert fly som hadde avgang en halvtime etter oss. Etter å ha forsøkt oss på noen mer eller mindre vellykkede snikemanøvre i køen, med dertil høylytte protester, gjorde vi flyplasspersonalet oppmerksom på at vi hadde særdeles liten tid. Vi ble da sporenstreks geleidet først gjennom køen.
Vi rakk flyet, og landet i Saigon ni og en halv time senere. Uten bagasje. Den sto fortsatt i Moskva. Neste fly kom først om to dager, faktisk ganske nøyaktig på samme klokkeslett som vårt fly videre til Filippinene hadde avgang.
Utrolig nok, med all reisingen jeg har gjort tatt i betraktning, har jeg aldri mistet bagasjen ved ankomst på destinasjonen. Jeg har mistet den et par ganger ved ankomst Oslo, men da skal man bare hjem uansett, og kan godt vente en dag eller to på å få den kjørt til døra.
Sjekk hyppigheten på flyruten
Neste gang jeg skal ut på flytur med mellomlanding og flybytte, skal jeg ikke nøye meg med å sjekke når vårt fly ankommer destinasjonen. Jeg skal også finne ut hvor ofte flyselskapet flyr denne ruten. Og legge det inn i pakkeplanen før jeg forlater Norge. Skal jeg videre med nytt fly dagen etter, eller er destinasjonen jeg sjekker inn til på OSL min endelige destinasjon?
Er det snakk om en daglig rute vil jeg mest sannsynlig kunne vente bagasjen neste dag hvis den skulle bli stående igjen. Ruten Moskva-Saigon flys annenhver dag, fant jeg ut etter ankomst Saigon. Hadde det ikke vært for at vi ikke fikk bagasjen ville jeg vel aldri funnet det ut… At vi skulle videre til et nytt land med nytt flyselskap før neste fly fra Moskva ankom Saigon, hadde jeg hvertfall ikke tenkt på som en pakkemessig utfordring hjemme på Slemmestad to dager tidligere!
Etter litt diskusjon med Aeroflots representanter i Saigon, skulle flyselskapet forsøke å sende bagasjen med en annen rute dagen etter. Men dette innebar at sakene måtte sendes først til Hanoi med Aeroflot, og derfra med Vietnam Airlines til Saigon. Jeg var mildt sagt ikke overbevist om at denne planen ville fungere. Det viste seg imidlertid at Aeroflots Plan B holdt, og bagasjen kom faktisk til hotellet før vi reiste videre. Dobre Super, Spasipa & godt jobba av Aeroflot, når «uhellet» først var ute! Men to dager i tropiske Saigon uten skift var liten fristende, så den første av to dager gikk med til å kjøpe inn det mest nødvendige etter å ha landet i slitne olabukser og Tomm Murstad-joggebukse. Det hadde vært mye artigere å bruke den dagen til å se mer av flotte Saigon…
Like regler – ulik praksis
Men leksa er lært: Neste tur går til Jerevan i Armenia i april, også denne gangen med Aeroflot. Flyselskapet mener her at en time, det vil si skarve 60 minutter, er nok til flybytte i Moskva. Og de tar igjen regningen hvis vi skulle bli forsinket. Men med såpass liten margin ser jeg det som ganske så sannsynlig at bagasjen kan bli stående i Russland en dag ekstra, så denne gangen tar jeg forholdsregler og pakker det jeg trenger mest i håndbagasjen.
Ryan Air følger reglene
«Håndbagasje» vil si at jeg må få plass til det jeg trenger i ett kolli på 55 cm x 35 cm x 20 cm, som er de internasjonale reglene for størrelsen på bagasjen du kan ta med inn i kabinen. Mange flyselskaper er riktignok slappe på å håndheve reglene, og lar deg slippe gjennom med mer enn en enhet, og gjerne større enn det som er angitt i reglene.
Ryan Air blir ofte omtalt som sære på regler for håndbagasje, men de gjør ikke annet enn å håndheve det alle flyselskaper burde gjort. For ikke noe er mer irriterende enn å se medpassasjerer som gladelig vandrer om bord i et fly, med både ett og to kolli for mye, når man selv har prioritert hardt og pakket innenfor rammen av det som formelt er lov.
Jeg har også opplevd at man kan slippe unna med for mye på én flyplass, men ikke på neste, selv om det er det samme flyselskapet. Etter å ha hatt to kilo for mye med Baltic Air fra Oslo, via Riga til Tbilisi, fikk vi streng beskjed ved utreise fra den georgiske hovedstaden at vi måtte pakke om. Ironisk nok ble vi irriterte på skrankepersonalet som nektet oss å ta med den samme pakkeløsningen hjem igjen, selv om de ikke gjorde annet enn å følge retningslinjene i jobben sin.
Hva pakker man?
Hva du pakker i håndbagasjen kommer selvfølgelig an på hva som står på planen dit du skal. Er det skitur i Kaukasus eller Alpene er det gitt at du ikke kan få med alt utstyret i håndbagasjen. Men er snakk om sightseeing eller badeferie i varmt klima, kan du sikre seg ved å pakke effektivt. To-tre undertøyskift, en ekstra buske/shorts, et par T-shirts, eventuelt en liten kjole, tannbørste/pasta, deodorant og en pakke Biotex håndvask holder som regel lenge. Da jeg måtte tvangsshoppe under tidspress i Saigon oppdaget til og med en «guttejente» som jeg at det ligger et tidsbesparende og plassbesparende element i å velge EN kjole fremfor TO plagg, som ville vært shorts/bukse og t-shirt. Nok en lekse lært!
For min del må også kamera med passende linse, samt ladekabler til telefonen, være på plass fra første stund. Som journalist vil jeg som regel også ha med den bærbare maskinen. Reiser jeg privat, kan jeg nøye meg med Ipad, som tar mindre plass og fyller de fleste kommunikasjonsbehovene. Som aktiv svømmer kommer gjerne badedrakt, badehette og svømmebriller hvis det er snakk om hotell med basseng. Resten kan vente. Alt dette kan fint få plass innenfor de magiske 55 x 35 x 20 centimeterne.
Per i dag har jeg ikke noen koffert eller sekk med disse målene, så jeg ser klart behovet for å gå til anskaffelse av en koffert eller sekk før neste flytur.
Valget står mellom en trillekoffert, eller en sekk med dedikert plass til kamera og tilbehør. Et speilreflekskamera tar mye plass, men jeg vil nok likevel prioritere en sekk med dedikert plass til dette, selv om det går på bekostning av den øvrige stueplassen.
Les mer om regler for håndbagasje.
Dette bør du sjekke før du pakker:
Hvor lang tid har du for flybytte?
Hva er du avhengig av å ha de første dagene, som ikke lar seg kjøpe i nærmeste butikk?
Hvor lenge er det til neste fly kommer til destinasjonen?
Hva dekker reiseforsikringen for tapt bagasje?
Er størrelsen og vekten på håndbagasjen innenfor de internasjonale målene?