Storbyopplevelser på lavbudsjett i turisthungrig europeisk hovedstad
Ikke bare er den en av Europas rimeligste hovedsteder å feriere i. Nord-Makedonias hovedstad satser stort på turister og byr på eksotiske opplevelser kombinert med spennende arkitektur.
Oppdatert april 2023: Du kan fly direkte fra Oslo til Skopje sommeren 2023 med Norwegian og Wizzair. Sistnevnte er fra Torp.
Med sine drøye fem hundre tusen innbyggere er Nord-Makedonias hovedstad hakket mindre enn Oslo. Byen mellom de grønne fjellene huser rundt en firedel av landets rundt to millioner innbyggere, og ligger en kort kjøretur unna grensen til Kosovo.
Med kun 24 timer til disposisjon før reisen gikk videre med buss til Ohridsjøen, var det begrenset hvor mye vi vi rakk å få med oss. Men med hotell midt i sentrum, hadde vi likevel et godt utgangspunkt for å rekke over noen av byens viktigste attraksjoner.
Jeg tar derfor med noen av høydepunktene som man kan rekke i løpet av én dag.
Kort vei mellom attraksjonene
Fra balkongen i toppetasjen på hotellet med det klingende navnet Super8, har vi storslått utsikt til gamlebyen The Old Bazaar. Den gamle ottomanske bebyggelsen hviler under festningen Skopje Kale fra det 6.århundret. Til venstre har vi utsikt mot Tusenårskorset, som ligger på toppen av en grønn åskam. Den 66 meter høye konstruksjonen ruver faktisk hele tusen meter over havet. Korset ble bygget i forbindelse med 2000-årsjubileumet for innføringen av kristendommen i Makedonia.
Ettersom korset ligger et stykke fra bysentrum, valgte jeg å droppe denne turen. Jeg konsentrerte meg heller om severdighetene i gåavstand fra hotellet.
Vil du besøke Tusenårskorset kan du enten ta kabelbanen opp, eller gå til fots den siste biten opp fjellet. Det siste alternativet beskrives som forholdsvis krevende, spesielt om sommeren når temperaturen kommer opp mot 35-40 grader.
The Old Bazaar
Den gamle basaren er Skopjes gammelby. Den er den største i sitt slag på Balkan hvis man ser bort fra den europeiske delen av Tyrkia og basaren i Istanbul. Her ligger kafeene og de små butikkene på rekke og rad langs de trange og delvis brolagte gatene. Området har også flere kirker og moskeer. Luktene og inntrykkene gir assosiasjoner til byer mye lengre øst, og stemningen er avslappet og behagelig. Det er ingen mastete selgere.
Basaren har vært handelssentrum siden det 12.århundret, men blitt rasert og gjenoppbygd flere ganger opp gjennom årene. De største ødeleggelsene inntraff i forbindelse med to store jordskjelv i 1555 og 1963, etterfulgt av ødeleggelser under begge verdenskrigene i det 20. århundret.
I dag framstår gamlebyen autentisk i ottomansk stil, slik den var under det ottomanske riket fram til 1912. I tillegg til den ottomanske arkitekturen finnes også noen bygninger i bysantisk byggestil, samt et og annet moderne bygg innimellom det eksotiske og historiske
Festningen før og nå
Øverst på en åskam over gamlebyen ligger festningen Skopje Kale. Festningen ligger som en naturlig forlengelse av gamlebyen, og er enkelt tilgjengelig til fots.
Førløperen til dagens festning ble påbegynt i det sjette århundret etter Kristus, men ifølge geologer skal det ha vært bosetninger her allerede i det rundt fire tusen år før Kristus.
Festningen er bygget og gjenreist flere ganger og er omtalt i forbindelse med «Skopjehæren» på 800-tallet. De store murene kom først i det ellevte århundret, for så å ha forfalt under det ottomanske riket. På 1600-tallet skal keiser Leopold 1 av Habsburg ha mottatt et brev der Skopje festning omtales som ubrukelig. Den ble omtalt som «gammeldags» og uten tilgang på vann, forsvarsmuligheter eller egnet område for militært hestehold. Ettersom Skopje også lå langt fra det ottomanske rikets grenser, mistet festningen gradvis sin strategiske betydning.
Nyt utsikten
Festningen ble etter forfallet under ottomanerne igjen bebodd på 1900-tallet, og også gjenvunnet en viss strategisk betydning.
I dag er det likevel ikke mye igjen av de bygningene i Skopje Kale. Jordskjelvet som grusla det meste av Skopje i 1963 ødela også det meste av festningen. Kun noen få yttervegger og tårn står igjen. Den enkle gjenoppbyggingen har fått kritikk blant lokale arkeologer, som mener at myndighetene har tatt seg for stor kunstnerisk frihet under restaureringsarbeidet.
Skopje Kale består i dag av yttervegger og fire tårn, hvorav tre firkantede og ett rundt tårn. Det er gratis å gå inn, og området minner mer om et park- og rekreasjonsområde enn om en formell festning. Langs østsiden som vender mot elven Vardar er det bygget en gangvei langs muren, som fører opp til det runde tårnet.
Selv om det ikke er mye igjen av den opprinnelige festningen, er det er absolutt verdt å ta turen hit for å nyte panoramautsikten over byen.
Torget med stautene
Det er kort vei mellom gamlebyen, festningen og Macedonia Square, som er hovedtorget i byen.
Fra gamlebyen tar det kun noen minutter å gå til Macadonia Square, som ligger på den andre siden av elven Vardar. For å komme til Macedonia Sqaure går man over den gamle steinbroen, som på samme måte som festningen, har fått plass i byflagget.
Steinbroen er 214 meter lang, seks meter bred, og er bygget av store steinblokker og har 12 halvbueformede åpninger. Broen har en dramatisk historie, og har blant annet vært åsted for henrettelser på 1600-tallet.
I 1955 ble broen minelagt av tyske soldater, men den ble spart i siste øyeblikk etter bønn fra byens innbyggere.
Skopjes statuer
Mangelen på tilgang til sjø må nok ta mye av skylden for at ladet har færre turister enn nabolandene Hellas og Bulgaria.
Myndighetene i Nord-Makedonia ønsker imidlertid å sette Skopje på kartet. For å tiltrekke seg flere turister er det de siste ti årene bygget en rekke store statuer og fontener. Mange av disse ligger rundt Macedonia Square og steinbroen, og er verdt en titt.
Personene som blitt «statuert» er både historiske politikere, militærhelter, samt framtredende personer innen religion og kunst. Det er også statuer av vanlige folk som skal gjenspeile landets kulturelle og historiske arv. Blant statuene finner man blant annet Alexander den Store foreviget på en hest. Men ettersom Nord-Makedonia og den greske (Sør-) Makedonia ikke er enige om hvilke av de to Makedoniane Alexander den Store faktisk kom fra, har statuen med kjendisen blitt pålagt av nabolandet i sør å endre navn til «Kriger på hest».
Navnkonflikten med grekerne er også grunnen til at landet nylig endret det intrnasjonale navnet fra F. Y. R.O. M .(Former Yugoslavian Republic of Macedonia) til North Macedonia. Makedonerne omtaler seg selv som kun makedonere.
Reisefakta
Vi reiste i juni 2022 med Norwegian til Beograd, og Serbian Airlines videre til Skopje. Fra flyplassen i Skopje er det 23 kilometer til sentrum. Vi tok forhåndbestilt taxi fra flyplassen til sentrum, som kostet rundt 200 kroner.
Sommeren 2023 flyr Norwegian og Wizzair direkte fra Norge.
Myntenheten er makedonske denarer, men de fleste steder kan du betale med Euro-sedler eller kredittkort.
Nord-Makedonia er ikke med i EU, noe som er greit å ha i mente når man bruker telefon eller nett.