Tidsreise i kunst og industri på Kistefos
Det hvite galleriet «Twist» har gjort Kistefos museum verdenskjent det siste året. Men historien om industrimuseet er like spennende. Å se industrimuseet og galleriet etter hverandre er derfor den beste kombinasjonen.
Hadde konsul Anders Sveas hørt på folkene rundt seg for 130 år siden, ville det neppe eksistert en Twist over Randselven i dag. Det ville heller aldri blitt noe træsliberi på Kistefos.
Mitt tips er å se utstillingen i The Twist først, for så å besøke industrimuseet. Mens den første for tiden tematiserer rase- og klasseforskjeller i det amerikanske samfunnet i form av kunst, byr industrimuseet og Træsliberbygget på omvisning i fabrikken.
På tresliperiet jobbet man 12 timers skift, under oppsyn, og uten store muligheter til å avansere klassemessig. Det er ikke lenger enn 65 år siden Kistefos Træsliberi ble nedlagt, en nedleggelse som ifølge guiden vår delvis skyldtes nettopp de moderne kravene til HMS som kom på 50-tallet.
Samfunnet rundt fabrikken
Å legge treindustri ved en elv med såpass stort fall som Randselven har ved Kisetfos, ble frarådet. Men gründer Anders så mulighetene, der andre kun så begrensningene. I dag er Kistefos det eldste tresliperiet i Skandinavia som fortsatt er holdt intakt.
Anders Sveas tenkte utenfor den etablerte «boksen», og investerte 330.000 kroner på et helt nytt industrisamfunn i Kistefos i 1889. Etter dagens kurs tilsvarer investeringen ca 24 millioner kroner.
I forbindelse med trefabrikken ble det etablert boliger, bakeri, vaskeri, og skole for arbeiderne og deres familier. Til og med et eget likhus fikk plass i det lille samfunnet som vokste opp i løpet av få år.
Det var med andre ord sjelden man trengte å reise ut fra kistefossamfunnet.
Lange og farlige dager
Det var kun mennene som arbeidet ved tresliperiet, og guttene måtte være konfirmert før de fikk begynne å jobbe.
Man jobbet 12-timerskift, og ofte i dårlig lys. HMS-regler var fortsatt langt unna tidsmessig.
– Det ble naturlig nok en del skader, og det var nok ikke få fingertupper som røk i sagene. Da løp man opp til bestyrerinnen, som plastret såret. Så var det tilbake på jobb, forteller guiden vår Runhild.
De hyppigste og kanskje mest alvorlige skadene var likevel de som ble forårsaket av tømmerstokker som hoppet ut av sporet i maskinene.
Kistefosarbeiderne hadde også sine høydepunkter, som festen etter hver gang nye slipesteiner ble fraktet ned den bratte bakken.
De tunge steinene ble trukket av hester, men ettersom den den siste bakken ned til fabrikken var bratt, måtte folk hjelpe til med å bremse steinene. Dette var alltid like spennende, og når steinene og hestene var trygt nede, var det duket for stor fest.
Kistefos Træslberi ble en suksess, og Christen Sveaas´barnebarn, Anders Sveaas, gjorde fordommene til latter ved å skape en av Skandinavias mest suksessfulle tremasseprodusenter.
Fabrikken ble lagt ned i 1955, og i dag er hovedbygningen gjort om til museum.
Sørg for å få med deg guide på runden rundt, da får du kanskje også se flere av maskinene i aksjon. Gå heller ikke glipp av hesten som galloperer over glasstaket inne i fabrikken.
Tre høydepunkter
Kistefos museum åpnet i 1999, og kan i deles inn i tre deler; Industrimuseet, kunstgalleriet The Twist, og skulpturparken.
Personlig foretrekker jeg utendørsutstillinger framfor innendørsgallerier. Men Kistefos har alt, og de tre delene utfyller hverandre perfekt.
De store grøntområdene overrasker med skulpturer av kjente kunstnere. Noen av skulpturene referer til det gamle industrisamfunnet, men mange er hentet inn fra utlandet, og trigger både øye og fantasi.
Christen Sveaas har skapt en spennende park for både spesielt interesserte og for oss andre som er midt på treet kunstinteresserte. Er du glad i friluftsliv, er parken i seg selv verdt turen.
Spesielt artig er den fem tonn tunge glasskolben «Energy/Matter/Space/Time», med en vannsøyle i midten. Still deg bak glassekolben og få noen til å ta bilder av deg fjennom glasskolben, mens du gjør forskjellige bevegelser med armene.
I say no more, men gøy er det! For både store og små.
Gå heller ikke glipp av den lille butikken og utendørskafeen, som serverer nydelige vafler med salt og søtt.
Verdenskjent «Vri»
Den danske arkitekten Bjarke Ingels er arkitekten bak det hvite kunstgalleriet med «vri», som åpnet i 2019.
Men «Vrien» høres definitivt ut bedre på engelsk; The Twist.
Det 1000 kvadratmeter store bygget som er blitt Kistefos´signaturbygg, fyller tre funksjoner: Det er en 60 meter lang bro over Randselva, som gjør det mulig å gå en runde i hele museumsparken uten å måtte snu og gå tilbake den samme veien som man kommer fra. I tillegg er Twist et galleri og et kunstverk i seg selv.
For tiden huser galleriet en av Christen Sveaas´egne samlinger, som har fått navnet «Come Out». Tema er forskjellige kunstverk og malerier med referanse til borgerrettigheter, der individets rettigheter versus samfunnets opinioner står i fokus. Blant annet er historiske og negative hendelser fra den svarte befolkningen i USA et gjennomgående tema for av verkene som stilles ut fram til slutten av oktober. Utstillingen kom til som en erstatning for den opprinnelige bestilte utstillingen, som fortsatt står koronafast i Los Angeles.
Glem for all del ikke mobilkamera når du går på do. For er det et sted du virkelig bør gå på do, er det nettopp inne i The Twist.