Gamlebyens turistmagnet av dopapir og hønsenetting
Den største enkeltattraksjonen i Fredrikstad er bygget på hønsenetting, dopapir og gips, og ligger skjult blant tykke vegger ved inngangen til Gamlebyen.
– Alle liker tog, enten de er 4, 8, 20, 40 eller 80 år. Det eneste unntaket aldersmessig er 14-åringene, for de er mest opptatt av skjerm og spill, bedyrer modelljernbaneentusiast og initiativtaker til Gamlebyen modelljernbane, Arne Børresen.
Den 54 år gamle åttebarnsfaren er en av 16 frivillige som møtes hver tirsdag ettermiddag til dugnad i Gamlebyen.
Modelljernbanen er mer enn bare togskinner og tuneller. Den rommer hele landsbyer, fjell, fosser og små mennesker. En miniatyrutgave av gamlebyen i størrelsesforhold 1:87 hører også med. Fredrikstads gamleby ble grunnlagt i 1567 og er formet etter nederlandsk mønster. Bydelen er formet som en stjerne hvis man ser den ovenfra.
Det mest interessante er likevel grunnmaterialet: Det 400 kvadratmeter store området er bygget på en blanding bestående av hønsenetting, dopapir og gips.
– Gressplenen og den grønne bakken er laget av flere lag med dopapir som er lagt på nettingen,og så blandet med gips, fastslår Børresen.
Så enkelt kan det altås gjøres, for en som kan teknikken.
Elskov i det grønne
–Ser du den? Sier Børresen og peker på en samling små grønne trær i det store toglandskapsanlegget.
Jeg ser kun grønne trær, som er satt opp på det grønne gresslignende landskapet.
Ved nærmere ettersyn oppdager jeg to små menneskefigurer som koser seg med hverandre midt i oasen av trær. Det er ikke mye som er overlatt til fantasien.
–Flere av gjestene legger merke til denne lille detaljen, ler han, og fortsetter:
–Forklaringen er nok ikke at folk er så ekstremt observante. Det skyldes vel heller at de har sett et av TV-innslagene herfra, flirer Børresen.
Når skal Skandinavias største modelljernbane utvides.
– I 2016 kjøpte vi opp loftet over restaurant Majoren, hvor vi allerede har satt av 200 kvadratmeter. I tillegg har vi 150 kvadratmeter til gode. Her skal vi ha inn elver, sjøer, kainalegg og industriområder, og det blir litt mer Hitech enn det eksisterende anlegget, avslører 54-åringen.
Les også: Bonustur i Hardanger
Begynte i kjelleren
Hamburg har verdens største modelljernbane, med rundt 1,6 millioner til besøkende hvert år. Det tyske modellanlegget er forbildet for miniatyrutgaven i Gamlebyen, som har rundt 40.000 besøkende årlig.
Idéen om å lage en modelljernbane til glede for folket startet hjemme hos Børresen med et TV-program.
I 2004 var Norge Rundt hjemme i kjelleren hos Børresen og lagde et innslag fra hans private modelljernbane på 70-80 kvadratmeter
Etter fredagskvelden 30.januar 2004 ringte folk fra Harstad i nord til Kristianssand i sør. Noen svenske ringte også og ville komme å se på Arne Børresens private kjellerjernbane.
–Plutselig dukket det opp folk på døra som ville se på banen. Dermed dukket også tanken om å lage en «folkets modelljernbane» opp.
I 2007 startet arbeidet med Gamlebyen modelljernbane, og i 2010 sto den ferdig for publikum.
Provosert etter bruksendringskrav
Blant den frivillige staben er leger, systemprogrammerere, elektriker, snekkere og fabrikkarbeidere. Kompetansen kommer godt med, ettersom utvidelsesprosjektet drives av frivillig arbeid.
–Vi fikk også pålegg om et bruksendringskrav fra kommunen, sier Børresen.
Bygården ble bygget i 1946, og har aldri huset annet enn næringsvirksomhet. Børresen oppfatter derfor bruksendringskravet som provoserende.
– Det var musikkstudio her tidligere, så det dreier seg kun om bruksendring fra en næring til en annen næring. Likevel måtte bygget tegnes opp på nytt, sier modelljernbaneentusiasten.
Etter to økonomiske nedturer siden oppstarten i 2010, er hovedfokus nå likevel å se framover.
Med stadige TV-innslag og besøk fra fjern og nær, er modelljernbanentusiastene i Gamlebyen positive til framtiden og gleder seg til utvidelse.
Planlegger du sommerferie i Rogaland?
Les også: