App eller magasin? – Ja takk begge deler
Ingenting frister mer enn et flott naturbilde på coveret av et magasin. Ofte er det dette som avgjør hvorvidt jeg kjøper bladet eller ikke. Nettet brukes til praktiske ting.
Spådommene om at internett sakte med sikkert vil ta over for tradisjonelle magasiner har vært mange og dystre. Hittil har de ikke vist seg å slå til slik mange fryktet. Vissnok har enkelte magasiner måttet legge om produksjonen og enkelte har også måtte takke for seg. Den sistnevnte kategorien har ofte dreid seg om nyetablerte magasiner og blader som har kommet og opp og villet konkurrere med de etablerte og store, og som uansett ville ha møtt utfordringer med å overleve som ferskinger i et lite land som Norge.
Velg din nisje. Etter at jeg det siste året har gjenoppdaget gledene ved å gå på ski og ferdes i fjellet, er glansede magasiner med hvite fjelltopper, test av langrennski, og reportasje fra nye områder blitt høyaktuelt sofastoff.
Jeg som før tidligere drømte om eksotiske landsbyer og turmuligeheter på andre siden av jorden, kaster meg nå over blader som Utemagasinet og Fjell og Vidde.
Også jaktblader, båtblader, hyttemagasiner og hundemagasiner har funnet veien til postkassen og sofakroken i heimen. Tilgangen på internasjonale blader er dessuten langt større enn for ti-femten år siden.
Parallelt med internett, er flere av de store utenlandske magasinene nå like enkle å få hjem i postkassen som de norske tradisjonelle magasinene vi vokste opp med.
Bildene avgjør
Etter mange år som både blad – og magasinjournalist, møter man stadig på spørsmålet om hvorvidt man bør velge det ene fremfor det andre, og ikke minst lære seg å argumentere for valgene. Min er faring er at blad og nett, og da spesielt skreddersydde apper, tjener til forskjellige formål.
Inspirasjonen finner jeg fortsatt best ved å synke ned i sofaen med et papirformat som er stort nok til å lese i dårlig lys og hvor bildene er det bærende elementet. Bildene er i dag mye viktigere i magasinene enn de var tidligere. Som over snittet fotointerressert er også dagens høykvalitets-bilder en inspirasjon til egen utvikling i faget.
Det meste av praktiske tjenester er imidlertid flyttet over til apper og internett. Likeledes er bookingtjenester, ferske nyheter, sportsresultater og prissammenligninger nesten utelukkende henvist til nettet. Man venter ikke til neste magasin eller avis kommer ut for å få vite siste nytt. Men, man venter til neste magasin for å få en utdypende sak, et dybdeintervju eller en bildereportasje fra nyheten man leste om på nettet noen dager/uker tidligere.
Selv om videoer blitt en del av dagen nettbaserte nyhetsbilde, er stillbildet og de gode fotografiet fortsatt høyt verdsatt av de fleste. Video viser aktivitet, og er klart best egnet til opplæring i såkalte «how-to»-saker. Men de kan være ganske irriterende å klikke seg inn på hvis man kun ønsker å vite hovedingrediensen i en sak, har dårlig tid eller dårlig båndbredde. For ikke å snakke om hvis man sitter i et stille lokale og har glemt å skru ned lyden på telefonen eller padda… Et godt bilde kan de fleste tilfeller si mer enn nok for leseren.
Gir ro
For frilufts- og reiseinteresserte er magasinene en kilde til å drømme seg bort til neste tur elle ferie. Store, flotte bilder pirrer nysgjerrigheten, og ofte er det disse som ligger til grunn på netthinnen vår når vi to uker senere målbevisst klikker oss inn på Norgesbooking, finn.no, eller Expedia for å bestille flybillett til Mauritius eller leie hytte på fjellet i Norge.
Da jeg tidligere i vinter leide hytte for første gang via Norgebooking, hadde jeg allerede pløyet gjennom flere flotte bildereportasjer og fristende feature-reportasjer fra Utemagasinet, Friluftsliv og Fjell og Vidde. Selve bookingen ble derfor gjort raskt og effektivt på nettet. Jeg visste hva jeg ville ha, søkte etter dette innenfor ønsket budsjett og krav, og booket. Dette funket supert.
Jeg tror derfor de store kvalitetsmagasinene har en viktig betydning for mange, til tross for at det meste av praktiske ting kan fikses og ordnes på nettet. Selv har jeg hvertfall glede av min utvalgte papirlektyre når jeg i helgen krabber ned i sofaen for å slappe av. Å lese et magasin gir dessuten ro og avkobling, da det er forbundet med hygge og kos.
NB. Denne saken var opprinnelig skrevet for en oppdragsgiver, som noen dager etter publisering valgte å holde igjen sin den av avtalen, da jeg ikke ville fjerne “Sponset link”-taggen. Jeg valgte derfor å avstå fra å ta i mot den avtalte godgjørelsen for oppdraget, og har heller fjernet linkene til oppdragsgiver. Saken har ikke endret karakter eller budskap ift tema, ettersom jeg valgte å vinkle mot et tema jeg selv er opptatt av ift medievaner.