Malernes Holmsbu

IDYLL: Utsikt innover Drammensfjorden fra sjøbua på Støa. Sjøen og skogen ved Haolmsbu har inspirert mange malere.
Lyset ved utløpet av Drammensfjorden var viden kjent blant kunstnere og malere, som fortsatt strømmer til feriebygda for å stille ut egne verk eller hente inspirasjon fra sine forgjengere.
(Oppdatert artikkel fra 2017)
Landsbyen ved fjorden omtales som Oslos nærmeste «sørlandsby», og tiltrekker seg tusenvis av turister i løpet av sommeren. Både gjestehavnen, kafeene og de to hotellene i Holmsbu er godt besøkt i sommermånedene. Det samme er de mange galleriene i bygda, som holder gjesteutstillinger i tillegg til permanente utstillingene fra Holmsbukoloniens egne helter fra begynnelsen av 1900-tallet.
Den røde steinborgen
Selv om jeg har vært her ved flere anledninger, har jeg aldri tatt meg tid til å besøke Holmsbu Billedgalleri, som ligger en kilometer fra sentrum i retning Rødtangen og spa-hotellet. Den røde murborgen i Hurumgranitt er plassert inne i selveste trollskogen med skog, vann, sopper og busker som kulisser, der kun et stort glassvindu skiller naturen ute fra kulturen på innsiden.
Vi parkerer på en stor og godt merket gratis parkeringsplass ved veien, og følger skiltingen langs grusveien oppover i skogen. Etter noen hundre meter på en bratt og kronglete blanding av sti og grusvei, ser vi det store bygget mellom trærne. Jeg hadde forventet meg et rødt eller hvitmalt trehus i skogen, men dette minner mer om et lite slott.
Innenfor de tykke dørene blir svigermor og jeg ønsket velkommen av Hilde Wegner, som lurer på om vi har vært her før. Det har vi ikke.
– Da kan dere glede dere til dere kommer opp, sier hun, og gir oss litt informasjon om sommerens utstillinger og bakgrunnen for dette trolske byggverket.

I SKOGEN: Holmsbu Billedgalleri ligger godt gjemt som en borg. Her med reisefølge svigermor Karin K. Krogh foran.
Trollskog inne og ute
Vi går opp trappen, innom et gammelt bibliotek med Henrik Sørensens bøker og en fajansesamling fra 1700-tallet. Det som fanger blikket umiddelbart er imidlertid de store søylene på andre siden av hovedgalleriet. Korintiske søyler fra det 12. århundre har funnet veien fra et kloster i Syd-Frankrike til en stenborg i det 20.århundrets Hurum. På innsiden av det tykke glassvinduet ser vi rett inn i den grønne, tette sommerskogen utenfor. Nærmere motivet til Henrik Sørensens maleri «Trollura i Jahrskogen» fra 1933 kommer man ikke hvis man ikke hvis man vil stå under tak.
Holmsbu Billedgalleri har en permanent utstilling av malerne Henrik Sørensen, Oluf Wold Torne og Thorvald Erichsen, som alle brukte sterke farger i flesteparten av maleriene som henger på veggen. Verken min svigermor eller vil påberope oss noen fagekspertise innen kunstfaget, men vi har begge vært innom en del gallerier i inn og utland hver for oss.
De siste dagene har vi vært innom Jomfrulandsutstillingen og kragerømalernes 350-årsjubileum, og vi legger begge merke til at brorparten av maleriene her på Holmsbu er sterkere i fargene enn de noe mer duse og lyse kragerøbohemenes kjente verker. Begge samlingene er flotte, men til tross for nærheten til havet i begge, er det mer innslag av sterke farger i både portretter og landskapsmalerier her.

SØRENSENS KRISTUS: Sørensen laget det mange omtaler som den første «nordiske Kristus»; lys, uten skjegg og mildt utseende. Den mest kjente er altertavlen til Lindköping domkirke i 1934.Han laget også altertavler til Vinje kirke (1932), Notodden kirke (1938), Steinkjer kirke (1952), Hamar domkirke (1954) og krematoriet i Ålesund (1956) og Lillestrøm kirke. Både i Notodden og Hamar malte han en tilsvarende ung Kristus som i Linköping.
Prisbelønnet arkitekt
Holmsbu Billedgalleri ble oppført mellom 1963 og 1973, og i 1979 mottok stedets arkitekt Bjart Mohr landets fremste utmerkelse for god arkitektur; nemlig Houens Fonds diplom.
Mens Mohr var mannen bak tegningen, ble selvet bygget reist av lokale fiskere og andre folk fra Holmsbu under ledelse av blant annet maleren Henrik Sørensens sønn, Sven Oluf Sørensen, og Elias Eliassen. Galleriet er reist til minne om holmsbumalerne Oluf Wold Torne, Thorvald Erichsen og Henrik Sørensen.
Holmsbukolonien blir til
Nedenfor parkeringsplassen ved Holmsbu Billedgalleri, fører en sti forbi en 400 år gammel fredet eik og videre ned til sjøen. Etter at Holmsbu ble utviklet som handelssted på 1720-tallet, ble sjøhusene her ved Støa brukt som tilholdssted for tollere og loser. Av de fire husene som var her på 1800-tallet, er det i dag to igjen. Den gamle «Visiterbygningen», det vil si tollstasjonen, er huset som i dag brukes som galleri.
Maleren Oluf Wold Torne hadde fast tilholdssted her om sommeren i perioden 1911 til 1919. Her malte han blant annet «Innseilingen til de lykkelige øer», som eies av Nasjonalgalleriet. I det samme huset holdt malerkollega Thorvald Erichsen til, og huset ved siden av leide Henrik Sørensen fra 1911 inntil han overtok eiendommen i 1929. På dette området malte trioen noen av de fineste maleriene i norsk kunsthistorie, og samlet også malervenner om sommeren.
Malerne på Støa dannet grunnlaget for kunstnerkolonien «Holmsbumalerne», som vi det ofte refereres til i dag i forbindelse med Holmsbu.
Variert og fargerikt
Fortsatt er det roen, idyllen og lyset som har regien på tunet mellom Visiterbygget og den røde sjøbua. Duften av vafler fra nystekte vafler fra kafeen i Visiterbygget og salgsutstillingen i sjøbua gjør at vi blir værende lengre enn planlagt etter å ha beundret de forskjellige verkene innendørs. Ukens utstillere består av en spennende og fargerik blanding av forskjellige typer bilder laget av samtidskunstnerne Elenor Martinsen fra Oslo, Phadi Mubda fra Syria, og Katharina Zahl fra Helgeland. I tillegg stiller billedhugger Marit Wicklund fra Trondheim ut noen av sine skulpturer.
OPPDATERING april 2020: Holmsbustuene, som er at av Holmsbus kjente gallerier, måtte la ned virksomheten i mars 2020.
Hilde Wegner heter damen:-)
Takk:) Det hadde falt ut en W under bildet og var kommet en e for mye i teksten:) Rettet nå!